27-07-2018

27 juli 2018 - Mandelieu-la-Napoule, Frankrijk

06:15 uur, de wekker gaat. 06:15 uur??? Ja! 06:15 uur.
Iedere vrijdag is er een markt in Ventimiglia, Italië. In Ligurië aan de Italiaanse Bloemenrivièra.

Het smalle deel van de kust van de Frans-Italiaanse grens tot aan Genua wordt de Riviera di Ponente genoemd, beter bekend onder de naam Bloemenrivièra. Sfeervolle huizen met pastelkleurige luiken, kleurige en fleurige bloemen en planten,  zandstranden en een mild klimaat zijn de kenmerken van dit gebied.

Meer dan 500 kraampjes, ergergerg druk en nog erger om een parkeerplek te vinden. Dit wisten we van te voren, dan kan alles maar meevallen. Parkeerplaats hadden we erg vlak bij de markt, we hebben een minuut of twintig gewacht op een plek  en je betaald 1.20 per uur.
We waren er al om half negen dus dat scheelt een heleboel. Om half tien was het ergergerg druk, wat gaat dat snel. Er waren inderdaad veel kraampjes, heel veel kraampjes. Sem zag Nike schoenen, ik vroeg aan die meneer wat de prijs was. Ik draai me om met de schoen naar Joey, ik draai weer terug naar die meneer en al zijn spullen waren weg en die man ook bijna. Hij pakt nog net de schoen. Huh!?!?!
Niet veel later hadden we het door.  De  (nep) merktassen mogen niet meer officieel verkocht worden. Maar onofficieel gebeurt het heel erg. Dat hele gebeuren was al een show om te zien. Mannen/ jongens lopen met hun armen vol tassen en een laken, anderen hebben een kartonbord volgezet met portemonnees en weer anderen een bord met zonnebrillen. Dit is een groep van ongeveer 9 mensen. In een paar seconden leggen ze alles op de grond en gaan razendsnel verkopen. Op de hoek staat iemand die in de gaten houdt of de politie eraankomt en zo ja dan roept hij een woord en binnen  3 seconden vertrekken ze weer met hun spullen. De ene keer met zijn allen achter elkaar aan, de andere keer gesplitst. Politie komt eraan en ze zijn weg. Paar minuten later hebben de verkopers hun nepartikelen weer uitgestald en dit gaat zo de hele dag door. Wat zullen die gasten moe zijn aan het einde van de dag. Ze stonken ook allemaal naar zweet! Een medewerkster van het terras wilde ze ook weg hebben en gooide karaffen water over ze heen. Zo jammer dat ik het allemaal niet kon filmen.

We dachten dat we er een uur of twee zouden rondlopen maar dat werden er 5.5. En warm, maar het was wel erg leuk! Gelukkig was het aan de boulevard, zo kon Puk afkoelen in het water. We hebben geluncht bij de markt. Waren de pizza's  en de gnoccli van Joey, lekker?? Nee, overal zat weinig smaak aan en het brood was ontzettend taai (en we kregen geen water op tafel). We hadden dit van te voren kunnen weten want de plek was zo centraal!

Ok, we hadden het wel gezien in Ventimiglia. Stiekem wilden we allemaal naar het appartement, we hadden  moeie benen. Maar Sem zei: ' We zijn nu in Italië, dan wil ik hier nu nog even blijven.' Hij had natuurlijk gelijk. We hadden een mooie tocht door de bergen, heerlijk. In San Remo uitgestapt om een echt Italiaans ijsje te eten, dat was de voorwaarde van Sem haha. Ik had toch al gezondigd met de pizza dus het ijsje kon er ook nog wel bij.
Eerste aanblik viel een beetje tegen, het was wel lekker rustig. Heerlijk even geen drukte.
Sem en ik namen een ijsje met twee bolletjes, zooo groot. We lopen verder om voor Noëlle en Joey ergens een slushpuppy te halen. Sem laat zijn ijsje vallen, ahhh zijn blik... Ik gaf hem mijn ijsje ( beter voor mij!). Sem had Puk beet maar die trok zo erg naar dat gevallen ijsje dat Sem zijn ijsje ( mijn ijsje) door de lucht vloog. Binnen 30 seconden twee ijsjes op de grond, wat was dat een komisch gezicht. Mensen op het terras hadden ook een leuk showtje en Sem ijsnummero 3. Stuk door San Remo gewandeld en het was toch wel leuk en mooi. We zijn er te kort geweest om goed te oordelen maar we hadden in eerste instantie niet dat WOW gevoel. Wat we wel hadden bij de kleine pittoreske dorpjes.

Bij het appartement (20:30 uur)wilde Noëlle bijna meteen slapen en Joey ging bij haar liggen. Binnen 4 minuten sliep hij haha. Sem.en ik zijn nog naar het zwembad gegaan, zo mooi om de avond en we waren alleen . Zo gezellig.

Vanavond naar het vuurwerkspectakel in Cannes: 200.000 mensen🤪
Let niet spelfouten, ik moet alles op de telefoon doen. Let op onderstaande foto's plies wel even op het gezicht van onze zoo grappige zoon wanneer ik de lunch bestel.

1. Cheff Jeff:
    28 juli 2018
    Mooie dag gehad dus en lekker genoten! Heerlijk dat echte Italiaans ijs. Dan merk je het verschil met het ‘Nederlandse’ Italiaanse ijs.
  2. Andre Lameyze:
    28 juli 2018
    Leuk verhaal weer . Jullie genieten er gezellig van . Die foto dat Joey slaapt is niks nieuws hoor zien we zo vaak op de zaak 🤣🤣🤣. Veel plezier bij het vuurwerk vannavond . Groetjes Andre en Joke .
  3. Josine Eland:
    30 juli 2018
    Dank je wel André. Zooo, en Joey zegt dat hij altijd de enige is die wakker kan blijven 😂
  4. Josine Eland:
    30 juli 2018
    Jeffrey, Joey en Sem zeggen dat je helemaal gelijk hebt. Noëlle en ik hebben meer verstand van het hartige eten😉
  5. Ingo:
    4 augustus 2018
    Volgende vakantie in Italië?